Organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekersStorytelling handboek |
- Vraag u af met welk doel u anderen stimuleert om verhalen om te vormen.
- Bij vormen:
- Vraag naar de betekenis die het verhaal moet hebben: wat moet het laten zien of teweegbrengen?
- Vraag naar eigen ervaringen die een basis kunnen zijn voor het verhaal (of die het verhaal zelf kunnen zijn!);
- Stimuleer de opbouw van het verhaal met behulp van narratieve elementen.
- Bij omvormen:
- Stimuleer de analyse van het oorspronkelijke verhaal met narratieve elementen.
- Vraag naar de betekenis van het oorspronkelijke verhaal: wat laat het zien of wat brengt het teweeg?
- Vraag wat de betekenis van het omgevormde verhaal moet zijn: wat moet het laten zien of teweegbrengen?
- Vraag wat er nodig is om het oorspronkelijke verhaal aan te passen. Narratieve elementen kunnen hierbij helpen.
- Laat het omgevormde verhaal vanuit het ik-perspectief ontstaan.
Gevormde of omgevormde verhalen moeten uiteindelijk reëel (= waar-achtig) zijn.
Meer informatie is te vinden in paragraaf 1.5, deel 1, en in de handleidingen voor managers, trainers en onderzoekers.